4.5 Ontwerpen van dynamische drills

Of je nu een gestandaardiseerde drill of een zelfbedachte drill oefent, in beiden gevallen is het belangrijk dat je een helder en specifiek proces aanhoudt zodat je leerlingen het goed en gemakkelijk kunnen volgen. Onderstaande volgorde geven je alle specifiek stappen die je onderneemt als je een succesvolle drill wilt uitvoeren. Zorg er ook voor dat je dit voorleeft en aanleert aan je teamleden.

  1. Geef de drill een naam:
    iedere drill heeft een specifieke naam nodig die het makkelijk maakt voor je leerlingen om te herkennen. Als je de drill steeds vaker uitvoert moet het in de regel zo zijn dat je leerlingen de drill al herkennen als je alleen de naam al noemt.
  2. Kaderen en beeldverhaal:
    gebruik altijd de vooraf kadermethode óf het levendige beeldverhaal voorafgaand aan je drill. Schets een beeld van de verwachtingen en motiveer je leerlingen deze te bereiken.
  3. Demonsteer de drill:
    demonstreer de drill in ieder geval een keer op volle snelheid zodat je leerlingen kunnen zien wat de uiteindelijke bedoeling is en demonstreer deze vervolgens op een lager tempo.
  4. Meedoen:
    laat je leerlingen na de demonstratie meedoen terwijl jij het nog voordoet en uitlegt wat de bedoeling is. Zo minimaliseer je ook de stilstand tijdens de les.
  5. Herhaling:
    het overgrote deel van je drill of techniek moet zich richten op herhaling. Als je wilt dat je leerlingen sneller leren en vlot vordering maken, dan moéten ze de tijd krijgen om te oefenen.
  6. Sluit de drill met energie af:
    sluit af met het geven van feedback en volg dit op met een energieke afsluiter. Laat ze elkaar bijvoorbeeld applaus geven, laat al je leerlingen nog even de koppen bij elkaar steken (huddle) voor een krachtpraatje of een yell of wees creatief en doe iets compleet nieuws om de drill mee af te sluiten.Het uiteindelijke doel hiervan is dat je leerlingen zich supergoed over zichzelf voelen aan het eind van de drill en enthousiast om de rest van de les te volgen.