2.4 Basis Stootkussens vasthouden

Iedere trainer moet heel goed in staat zijn in het correct vasthouden van stootkussens. Veel leerlingen leren stoten en trappen het beste tegen stootkussens in plaats van gewoon in de lucht. In dit deel leer je hoe stootkussens zoals focus mitts, trapkussens en bokszakken inzet, ook leer je hoe je de kussens vasthoudt bij de verschillende stoten en trappen.

Het volgende is alvast belangrijk wanneer je een stootkussen/ focus mitt vasthoudt:

  1. Houd het stootkussen altijd bij je gezicht vandaan;
  2. Vermijd de opvolging. Bedenk je goed welke richting de techniek opgaat en eindigt en zorg ervoor dat je gezicht niet in de lijn terecht van de opvolging terecht komt;
  3. Buig naar voren en kijk aandachtig. Zorg dat je volledig gefocust bent op de leerling die de oefening uitvoert. Jij bent de trainer, laat dat ook blijken.

 

Stootkussens zijn onontbeerlijk in onze Warrior Academy. Belangrijk is dat je weet hoe je deze veilig en goed vasthoudt voor je leerlingen. Er zit verschil in het vasthouden bij een beginnende leerling en bij een gevorderde leerling.

warriorskillz Trapkussen – Trainingen voor Kinderen en Volwassenen in Nederland. – Warrior AcademyBij Beginners:
Als je leerling nog beginnend is geef je nog weinig tot geen tegendruk, je laat de leerling eerst wennen aan het raken van het stootkussen. Je houdt het kussen dan gewoon voor je.

Bij iedere leerling geldt, beginnend of gevorderd, dat je het stootkussen uit de buurt van je gezicht houdt.

Ook moet je altijd rekening houden met de opvolging van de techniek; als je leerling de techniek volledig doorzet en je houdt het kussen niet goed vast heb je alsnog de kans dat je geraakt wordt. Dus zorg bij stoten en ook bij trappen dat je het kussen niet bij je hoofd of je lichaam houdt, zo vermijd je dat je alsnog geraakt wordt bij de opvolging. Het kussen houdt je dus naast je hoofd of je lichaam.

Bij meer ervaring:
Als je leerling al wat meer ervaring heeft dan ga je tegendruk geven, dat betekent dat je tijdens het stoten iets meer naar voren duwt met het stootkussen. Dit helpt om de polsen te versterken en helpt je leerling wennen aan het gevoel van weerstand tijdens het stoten.

Het is niet de bedoeling dat je een slaande beweging met het kussen maakt, het is meer een klein duwtje en je gaat slechts iets naar voren.

Voor rechte stoten houd je het kussen verticaal naar de leerling en bij hoekstoten houd je het kussen zijwaarts van je lichaam af, dus ook in een hoek. En ook daar geef je wat tegendruk als je oefent met een meer gevorderde leerling. Bij opwaartse stoten houdt je het kussen horizontaal ter hoogte van je schouder.

Opvangen Rechte Stoten

Opvangen van de Hoeken

Opvangen opwaartse stoten

Let er op dat je geen slaande beweging maakt met het kussen, het is slechts lichte tegendruk die je biedt. Bij beginnende leerlingen houd je de kussens hetzelfde vast maar geef je geen tegendruk. Je leerling moet eerst goed leren mikken en oefenen met het correct gebruiken van zijn/haar vuist. Als een beginnende leerling zijn/haar vuist nog te veel naar binnen buigt en je geeft tegendruk is de kans groot dat je leerling zich pijn doet of een blessure oploopt.

Trappen:
Bij trappen houdt je de kussens wat steviger vast dan bij stoten en verstevig je je greep ook door twee handen te gebruiken. Als je slechts één hand gebruikt en je leerling trapt tegen het kussen dan is de kans groot dat je arm doorschiet. Bij knietrappen en voorwaartse trappen gebruik je twee handen en leun je iets naar voren.

Let er op dat je lijf naar voren leunt maar dat je niet ook met je hoofd naar voren gaat. Op deze manier ben je met aandacht bij je leerling en toon je betrokkenheid.

Trapkussen: Opvangen van een knie

Opvangen Knie met focus mitts

Directe Stoten op het Trapkussen

Hoge Trap of lichaamstrap opvangen met Focus Mitts

Opvangen Rechte Trap op Trapkussen

Gebruikmaken van de Trapkussen
Trappen kun je eveneens oefenen op trapkussens. De beste manier om een trapkussen vast te houden is door je ene arm door beide verticale lussen te steken en bij voorkeur niét de horizontale lus te gebruiken. Het is beter om je vrije hand boven op het kussen te houden. Bij flinke impact op het kussen buigt het namelijk iets.

Door met je bovenste hand het kussen tegen te houden blijft de impact in het midden van het kussen. En wanneer de trap meer opwaarts is voorkom je dat het kussen in je gezicht terugslaat. Tijdens het trappen is het belangrijk dat je zelf een goede stand hebt, dus geen gesloten voeten naast elkaar want anders val je zelf naar achteren tijdens de oefening. Zorg ervoor dat jezelf STEVIG STAAT!

Bij zijwaartse trappen kun je het kussen op dezelfde manier vasthouden. Bij ronde trappen houdt je het kussen ook op dezelfde manier vast, alleen draai je als trainer zelf een kwartslag. Het kussen kan eventueel op je voorste gebogen been steunen.

 

Help elkaar om de mitts en Trapkussen goed vast te houden!
Als je tijdens de training leerling ziet die naar achteren vliegen terwijl ze het kussen vasthouden, moet je ze helpen de juiste positie te bewerkstelligen. Als ze nog niet goed weten hoe ze een mitt of trapkussen vast moeten houden is het vrij gemakkelijk dat ze zichzelf of de ander bezeren tijdens het trainen. Dezelfde tijd en aandacht die je besteedt aan het aanleren van een techniek, moet je ook besteden aan het goed gebruiken van de mitt en trapkussen.

Werken met Bokszakken

Naast het gebruik van mitts en trapkussens, kun je ook werken met bokszakken. Je hoeft hier zelf als trainer weinig mee te doen omdat de zak op zichzelf staat, maar het is wel belangrijk dat je goed kijkt hoe je leerlingen de zakken gebruiken met de juiste veiligheid en techniek.
Fitness Kickboxing® – Trainingen voor Kinderen en Volwassenen in Nederland. – Warrior Academy

Je kunt meerdere leerlingen op één zak laten trainen. Het is daarbij wel belangrijk om op een aantal zaken te letten: als er bijvoorbeeld twee leerlingen tegelijk op de zak stoten oefenen, zo hard als ze kunnen, is het risico dat ze hun gewrichten overstrekken. Zorg er dan voor dat er om de beurt getrapt of gestoten wordt en nooit tegelijkertijd.