2.2 Maak indruk op je leerlingen

Een tweede belangrijke manier om verbinding met je leerlingen te maken is door indruk op ze te maken. Denk maar eens terug aan momenten waarop iemand indruk maakte op jou, dat is altijd bijgebleven. Dit is dus ook iets wat je wilt voor jouw leerlingen.

Een voorbeeld hiervan is de 51-49 regel. Dit houdt in dat je in iedere relatie, met je leerlingen, met ouders van je leerlingen maar ook met je partner, je vriendin of met wie dan ook; jij moet altijd zorgen dat je de 51% bent t.o.v. hun 49% in de relatie. Daarmee wordt bedoeld dat je meer moet geven dan dat je terugkrijgt. Op die manier breng je altijd meerwaarde in de relatie mee.

Werken aan een positief en sociaal klimaat in de wijk - WebinarGeek
Dat wil je dus ook voor je leerlingen en hun ouders, jij bent degene die nog meer investeert dan waar ze voor betalen. Voor 150,- euro lesgeld per maand moet je zeker 300,- tot 500,- euro investeren. Het gaat dan niet om fysieke cadeaus maar om het tonen van interesse en medeleven en het opzoeken en creëren van kansen om indruk te maken. Er zijn een hoop persoonlijke dingen die je kunt doen waaruit blijkt dat jij tijd en energie steekt in je leerlingen.

Hieronder volgen een aantal manieren om dit te doen:

  1. De eerste manier is om handgeschreven kaarten te geven. Je noemt dit bijvoorbeeld een wow-kaart of een complimentenkaart en schrijft hierop een handgeschreven bericht specifiek gericht aan deze leerling, deze stuur je dan aan hem/haar op. Handgeschreven kaarten zijn tegenwoordig zeldzaam, dat maakt het al bijzonder. Veel kinderen en tieners krijgen ook bijna nooit post thuisgestuurd. Dus als je dan iets krijgen dat positief is, dat ze lof geeft en aanmoedigt dan is dat heel speciaal en houden ze daar aan vast. De kaart komt op de koelkast te hangen, ouders maken er foto’s van en zetten deze op social media. Dit soort dingen laten zien dat je betrokken bent en dat je nét die extra stap voor ze zet.
  2. Een tweede manier is een app die touch-note heet. Het is een gratis app die je kunt gebruiken en waarmee je digitale kaarten kunt versturen, eventueel in de vorm van een foto. Stel dat een van je leerlingen ontzettend goed getraind heeft tijdens je les, dan kun je even samen een selfie nemen die je dan weer kunt gebruiken in de app om een digitale kaart van te maken, voorzien van een persoonlijke boodschap. Je kunt ook overwinningsfoto’s maken, bijvoorbeeld als een leerling een plankje door het midden heeft geslagen. Ook deze foto kun je uploaden in de app en er een kaart met een boodschap van maken. Zo neem je net weer even die extra tijd en geef je weer even die extra aandacht (waar je niet voor betaald wordt).

  3. Een derde manier is een Facebook videobericht. Als je bijvoorbeeld een ouder van een van je leerlingen op Facebook hebt kun je die eerst een bericht sturen ter inleiding, met als laatste het verzoek het filmpje aan hem/haar te laten zien. Het filmpje is eigenlijk hetzelfde als een wow-kaart, alleen dan in de vorm van een filmpje.Houdt er wel rekening mee dat filmpjes op Facebook maar een minuut kunnen duren, daarna wordt het filmpje automatisch afgebroken. Beeld je maar eens in wat een dergelijk filmpje met een leerling doet of wat het met de ouder van deze leerling doet als hij/zij ziet welk compliment er wordt uitgedeeld en met hoeveel trots hun kind naar het filmpje zit te kijken en luisteren. Dit zijn ogenschijnlijk kleine dingen die een blijvende impact kunnen hebben op een leerling en het zorgt ervoor dat je publiek verandert van klanten naar levenslange cliënten van je school. In deze tijd is videobeeld zeer toegankelijk en laagdrempelig in gebruik en daarom een hele goede manier om in te zetten.Met kerst heeft de vertellende instructeur kerstfilmpjes gemaakt voor iedere cliënt van zijn bedrijf. Het maken van al deze persoonlijke filmpjes vroeg een behoorlijke tijdsinvestering maar de uiteindelijke respons maakte dit meer dan goed. Dus of je nu een feestbericht rondom kerst doet of gewoon een persoonlijk bericht aan een leerling, het is de investering waard.

    Je kunt ook een bericht maken waarin je de leerling (en de ouder) nog even wat tips geeft om thuis te oefenen, zo kan je dus ook een kort instructiefilmpje maken. Ook dit soort filmpjes worden erg gewaardeerd en speciaal gevonden.

  4. Een vierde manier is een Social Media Shout-Out. Als je een zakelijke Facebookpagina/Facebookgroep hebt kun je daar filmpjes opzetten waarbij je een korte (geschreven) introductie doet van wat je gaat laten zien en zet je een van je leerlingen in het zonnetje door stukjes uit de les te laten zien waar hi/zij het heel goed deed. Er zijn apps waarbij je meerdere filmpjes in een compilatie kan zetten, zoals Majesto. Je kunt daar ook muziek onder zetten als je dit wilt.How To Get Free Shoutouts On Instagram - The 2020 Guide
  5. Een vijfde manier is om de ouders een bedankkaartje te sturen. De ouder is degene die het besluit heeft genomen zijn/haar kind bij jou in te schrijven. Of je schrijft een bedankkaartje aan een volwassen leerling die zijn/haar trainingspartner altijd extra goed helpt of blijft helpen opruimen. Je kunt dan een bedankkaartje sturen met bijvoorbeeld een kleine cadeaubon voor iets lekkers of iets leuks. Wat het ook is. Die kleine extra gebaren zijn altijd helpend.
  6. Een zesde manier is om altijd met iedereen vrienden te worden op Facebook. Het is hoe dan ook verstandig om altijd alle ouders van je leerlingen als vriend op Facebook te hebben zodat je kan zien wat ze bezig houdt in het dagelijks leven. Je kunt ze dan eventueel ook verrassen met iets leuks; een dinerbon voor een restaurant of als je ziet dat ze hebben ingecheckt bij een restaurant, dat je het restaurant opbelt en het gezin verrast met een drankje namens jou.Als je zelf niet bevoegd bent om dit soort zaken te doen namens je sportschool, dan kun je dit altijd als tip bij het management neerleggen. Een kleine investering kan namelijk een blijvende herinnering opleveren voor die persoon en het resulteert er vaak in dat ze langer bij je school blijven.
  7. Een zevende manier is om verjaardagen of jubilea goed te onthouden. Als een kind op zijn verjaardag speciaal komt trainen mag hij bijvoorbeeld de Gouden Band om of een speciaal uniform aan. Het is leuk om met elkaar een lied zingen of even de instructeur om te mogen gooien, maar maak er iets speciaals van. Verjaardagskaarten versturen is eigenlijk een voorwaarde, al je leerlingen zouden een kaart moeten krijgen. Ook is het leuk om jubilea te vieren, bijvoorbeeld als je leerling één jaar (of twee, drie of vier) bij je traint. Wat kun je dan doen om het speciaal te maken en om hen te bedanken dat ze al die tijd al bij jou trainen.

Zoeken naar mogelijkheden om hier erkenning voor te geven is heel belangrijk. Train jezelf dus om verder te denken, om na te denken hoe je een blijvende indruk op je leerlingen kunt maken door ze op een leuke en speciale manier te erkennen. Hoe meer mensen letterlijk ‘wauw’ gaan zeggen, hoe langer ze bij je zullen blijven want niemand anders doet dan wat jij doet. De uitdaging is om wauw-momenten te creëren en uit te gaan voeren.

Customer Retention: 3 Easy Ways to WOW Your Customers | Car People Marketing

Gebruik het werkblad en wees creatief, misschien bedenk je iets wat nog niet de revue heeft gepasseerd.

Werkblad 2.2 Maak indruk op je leerlingen (PDF)

Het Werkblad 2.2 Maak indruk op je leerlingen zal je uitdagen om verder te gaan dan dat je gewend bent. Voor elke WAUW activiteit voor een andere leerling en maak jezelf ervoor klaar om een glimlach en een mooie emotionele reactie te mogen ontvangen. Wanneer je werkblad volledig is gedaan en ingevuld geef je hem aan je opleidingsbergeleider ter beoordeling om naar de volgende module te kunnen gaan of nog niet.

Succes en zie je in de volgende les!

Coach Youri

Youri Swart