2.1 De basis van een band opbouwen met leerlingen

Communication is Key in Relationships: Here's How to Improve
Verbinding leggen en vertrouwen opbouwen met je leerlingen is essentieel voor een Warrior instructeur. Meesterschap in verbinding leggen zorgt ervoor dat je leerlingen langer blijven, harder werken en vaker aanwezig zijn. Laten zien dat je om ze geeft is een makkelijke manier om loyaliteit op te bouwen binnen je school.

Tips voor een goede verbinder:

  1. Het gaat om hen, niet om jou;
  2. Laat ze over zichzelf vertellen door hen vragen te stellen;
  3. Wees innemend, niet persoonlijk;
  4. Heb een actieve luisterhouding. Luister om te begrijpen, niet om te antwoorden.


Het gaat om hen, niet om jou;
Belangrijk voor een instructeur is dus om verbinding met je leerlingen en hun ouders te leggen. Je werk draait grotendeels om het opbouwen van relaties. Wanneer je echt een goede relatie met je leerlingen hebt opgebouwd, waarbij ze je vertrouwen en ze graag bij je willen zijn en waarbij ouders graag willen dat je een mentor voor hun kind bent, dan is dat heel krachtig.

Om dat echt goed te kunnen zijn er een aantal belangrijke sleutelelementen om echt een goede connectie met iemand te maken. Het belangrijkste is dat je onthoudt dat het draait om hén en niet om jou. Dus als je contact maakt met een leerling of een ouder, zorg dan dat je niet over jezelf gaat praten.
Keys To Successful/Effective Communication
Laat ze over zichzelf vertellen door hen vragen te stellen;
Laat hén praten over zichzelf zodat je meer over ze te weten komt en ze kan leren kennen; wat interesseert ze, wat zijn hun doelen. Door dit te doen bouw je goed contact op. Het makkelijkste bij kinderen om over in gesprek te gaan is bijvoorbeeld hun T-shirt. Als ze binnenkomen en ze hebben bijvoorbeeld een Powers Rangers T-shirt aan of iets van Mindcraft, wat dan ook.

Het is een heel simpel en handig onderwerp om een gesprek over te beginnen. Bij de hele kleintjes kun je goed vragen wat favoriet is; hun favoriete televisieprogramma’s, hun favoriete eten. Al die dingen helpen je om een gesprek op gang te brengen, zeker bij de wat meer verlegen kinderen. Praten over het weekend of hoe het op school was zijn allemaal prima.

Wees innemend, niet persoonlijk;

Er zijn ook een aantal zaken die je echt wilt vermijden in een gesprek: seks, religie, politiek. Van al deze zaken moet je wegblijven. Je mag innemend zijn maar niet tot het punt dat je te persoonlijk wordt.

Heb een actieve luisterhouding. Luister om te begrijpen, niet om te antwoorden.
Zorg ook dat je actief luistert. Dat houdt in dat je tijdens het gesprek echt luistert en niet ondertussen gaat nadenken over wat je terug wil zeggen of wil antwoorden. Luister écht naar wat ze daadwerkelijk vertellen en neem dit in je op zodat je het onthoudt. Op die manier kun je bij een volgend gesprek refereren aan jullie vorige gesprek.

Bijvoorbeeld als je met een leerling praat en je vraagt hoe het op school was, vertelt hij/zij bijvoorbeeld dat er een toets aankomt waarvoor geleerd moet worden en waar hij/zij zich niet zo zeker over voelt. Als je diezelfde leerling de week daarop weer ziet kun je vragen hoe de toets gegaan is.

Zo laat je aan dit kind merken dat je betrokken bent bij wat er speelt en kun je er over in gesprek gaan. En je moét ook betrokken zijn bij je leerlingen; je bent hun instructeur, hun rolmodel en het is jouw taak om in hen te investeren. En een van die manieren om dit te doen is om echt even contact met ze te leggen en er tijd in te steken.

Wat je met je leerlingen en ouders kunt oefenen is het ‘vragenspel’. De uitdaging is om dit met vijf verschillende mensen iedere week te doen. Uiteraard benoem je dan niet dat je vragenspel met ze gaat doen, je gebruikt dit alleen voor je eigen referentiekader. Het is een techniek om de ander te laten praten en in gesprek te komen over diegene zelf. Het enige waar je op focust tijdens deze oefening is op luisteren en vragen stellen op basis van wat de ander je vertelt.

Het moet geen ongemakkelijk eerste-date gesprekje worden waarbij je zonder écht te luisteren vragen opdreunt. Je hoeft dus geen ingeprente vaste vragenlijst in je hoofd te hebben, je investeert in het luisteren en haakt in op de antwoorden. De leerling heeft bijvoorbeeld een T-shirt aan van een bekende artiest, je kunt dan vragen of hij/zij graag naar muziek luistert, en welke muziek dan bijvoorbeeld.

Ook kun je vragen wie de favoriete artiesten zijn en vragen hoe hij/zij met deze muziekstijl in aanraking is gekomen. Bij iedere vraag is het de bedoeling dat je meer diepte in het gesprek aanbrengt. Je pelt het gesprek laagje voor laagje af en zo kom je steeds dichter bij de persoon met wie je praat.

Investeer in je leerlingen en investeer in de ouders van je leerlingen, neem de tijd voor ze en luister echt naar wat ze zeggen. Zo kom je erachter wat ze leuk en interessant vinden zodat je nog beter op ze in kan spelen.

Het beste moment om het vragenspel te spelen is: als leerlingen binnenkomen voordat de les begonnen is. Een ander mooi moment is als een leerling even moet wachten op zijn/haar ouder die hem komt ophalen.

Als het gaat om een ouder die je nog niet kent ga je naar ze toe en stel je jezelf voor, daarna kun je de ouder vragen stellen over hun kind. Alle ouders vinden het heerlijk om over hun kinderen te praten. Ieder moment dat ze iets leuks of fijns over hun kind mogen vertellen, dan zullen ze dit doen.
Communication Strength. Communication expert it is called… | by Haris  Hashmi | Medium
Wordt een Expert in Communicatie!
Zorg dus dat je een communicatieve expert wordt door het stellen van vragen en wordt een actieve luisteraar die de gesprekken ook onthoudt zodat je hier altijd weer op terug kunt komen een volgende keer. Hoe vaker je dit oefent, hoe makkelijker het wordt en hoe beter je er in wordt. De uitdaging is dus iedere week met vijf verschillende mensen het vragenspel spelen.

Succes en zie je in de volgende les!

Coach Youri

Youri Swart