1.6 Life skillz Kringgesprekken & Huddle

De life skillz kringgesprek is bedoeld om te helpen bij het verinnerlijken van levensvaardigheden en eigenschappen van de karakterontwikkeling van je leerlingen. Het is een kans om je met hen te verbinden, een verhaal te delen en hen een waardevolle les mee te geven die zij in hun alledaagse leven kunnen toepassen. Dit zijn belangrijke succesfactoren voor een life skillz kringgesprek:

  1. Laat de kinderen dicht bij hun ouders zitten, zodat ook zij de les meekrijgen;
  2. Start altijd met een inleidend verhaal om hun aandacht te vangen;
  3. Houd het kort, meer dan drie minuten heb je niet nodig;
  4. Stel vragen om de aandacht te behouden en onderlinge interactie te bewerkstelligen.

Twee andere vormen van communiceren zijn de life skillz kringgesprekken en de huddle (koppen bij elkaar). Dit zijn twee essentiële onderdelen van iedere les. De life skillz kringgesprek heeft als doel om levensvaardigheden te verinnerlijken en eigenschappen van het karakter van je leerlingen te ontwikkelen. Het helpt je leerlingen ook om weer even opnieuw te focussen als dit nodig is. Belangrijk bij een life skillz kringgesprek is dat alle kinderen zitten en in de nabijheid van hun ouders zijn. Een van de lastigste dingen van onze lessen is om de ouders te laten begrijpen wat de waarde van de lessen is die je hun kinderen iedere week meegeeft.

Laat de kinderen dicht bij hun ouders zitten, zodat ook zij de les meekrijgen;
Als je een life skillz kringgesprek buiten het bereik van de ouders houdt horen zij niet aan welk thema je daadwerkelijk met de kinderen werkt en wat de reden is waarom ze hun kind bij jou hebben opgegeven. Ze horen dan niet hoe jij hun kind leert ook thuis aan dit (zelf)vertrouwen te werken, hoe ze luistervaardigheden kunnen ontwikkelen of hoe ze kunnen leren prioriteiten te stellen en discipline te kweken. Dit is van belang tijdens de lessen maar ook thuis en in het dagelijks leven; het is van meerwaarde voor de ouders om dit te horen.

Dus zorg dat zowel de leerlingen als de ouders aanwezig zijn bij de life skillz kringgesprek. Een tweede belangrijk aspect is om altijd in te leiden met een verhaal zodat je de aandacht van de luisteraars vangt. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een persoonlijk verhaal te vertellen. Let er dan wel op dat dit persoonlijke verhaal geen negatieve invloed heeft op jou als rolmodel. Zorg dat je luisteraars zich kunnen identificeren met je verhaal.

Bijvoorbeeld: “Ik weet nog toen ik in groep 5 zat dat ik verschrikkelijk slecht was in luisteren. Als mijn vader of moeder mij dan vroeg iets te doen, dan deed ik het nooit meteen de eerste keer. En soms ook niet na de tweede, derde of vierde keer vragen. Mijn ouders waren dat op een gegeven moment zo zat dat ze zeiden dat ik straf zou krijgen als ik niet beter zou gaan luisteren.

En raad eens wat er gebeurde?

Ik leerde niet van mijn vergissing en bleef een slechte luisteraar. Vervolgens had ik de hele zomervakantie straf. Ik mocht geen tv kijken, geen computerspelletjes spelen en ook niet met mijn vrienden spelen. Ik mocht alleen Warrior training doen en boeken lezen. Dat was niet echt een leuke zomer. Daarna heb ik geleerd van mijn fouten. Voor jullie is het niet nodig om een hele zomer te doen over het leren van goede luistervaardigheden, toch? Jullie kunnen hier al direct mee beginnen en zo kun je dit doen…”

Op deze manier vertel je een kort verhaal ter inleiding om een levensles over te brengen en op deze manier kunnen ze leren van jouw vergissing.  Dus zorg dat je ze vangt met een inleidend verhaal. Ook helpt het delen van je eigen fouten je bij het benaderen van je leerlingen; ze kunnen zich met je identificeren. Je leerlingen zetten je snel op een voetstuk omdat je hun instructeur bent, maar door het delen van je fouten laat je zien dat ook jij hebt moeten leren en fouten maakt. Los van je eigen verhalen zijn er ook genoeg kinderverhalen met een moraal die je ook kunt gebruiken om je les over te brengen. In beide gevallen geldt, houd het verhaal kort; meer dan drie minuten heb je niet nodig voor een life skillz kringgesprek.

Maak je het langer, dan verlies je de aandacht en gaat de boodschap verloren. Houd het kort en houd ze betrokken door vragen te stellen. Hoe meer vragen je stelt, hoe meer respons en interactie je krijgt. Dit verhoogt de betrokkenheid en focus op de levensles die je over wilt brengen.

Als je life skillz kringgesprek invoegt is het advies deze niet aan het einde van je les te doen omdat je hiermee vaak de energie uit de les haalt. Een optie is om de life skillz kringgesprek na de warming-up en de sparring-drills te doen. De eerste hoge energie is er dan uit en het geeft even een rustpunt in de les en een opening om opnieuw te focussen. Vervolgens ga je dan door met de rest van de les.

Voor deze week is de opdracht om een life skillz kringgesprek op te nemen en te delen met je instructeur. Je mag de Life Skillz Sheet sheets ervoor gebruiken. Zo niet, dan doe je je eigen beste versie van een life skillz kringgesprek waarbij je aandacht besteed aan een specifieke levensvaardigheid of iets anders wat de leerlingen echt helpt om succesvol te zijn buiten de mat. Als je een opname hebt geef je deze aan je instructeur zodat hij/zij je kan voorzien van feedback. Dit zal je helpen nog beter te worden in je life skillz kringgesprek

Life skillz kringgesprekken zijn vaak bedoeld om een les mee te geven, een les die je leerlingen ook kunnen inzetten buiten de mat. Je praat dan over persoonlijke ontwikkeling en karakterontwikkeling.
Het houden van een Huddle
De huddle is bedoeld om even opnieuw te focussen en even nieuwe energie op te doen. Als je merkt aan je groep dat ze moeite hebben met inzet tonen en je hebt al wat andere dingen toegepast uit deze cursus maar zonder effect, dan doe je een huddle. Je roept al je leerlingen even bij elkaar in een dichte kring en spreekt ze van hieruit toe. Je geeft een gerichte instructie op het gewenste gedrag.

Een voorbeeld is om ze even naar hun ouders te laten kijken; wat zijn die aan het doen? Kijken ze naar de les of kijken ze op hun iPhones en tablets? Waarschijnlijk kijkt iedereen op zijn smartphone of tablet. Je kunt de leerlingen er dan op wijzen dat dit komt omdat er te weinig energie in hen zit om de aandacht van de ouders er bij te houden. De leerlingen gaan opnieuw de technieken doen die ze aan het oefenen waren maar geven een brul/schreeuw bij iedere beweging die ze maken.

De reden dat ze dit moeten doen is om het energielevel en de intensiteit te verhogen, ze gaan álles geven met als doel dat de ouders allemaal gaan opkijken uit hun bezigheid en volledig opgaan in hoe goed jullie het doen. Je vraagt de leerlingen of ze dit kunnen en laat ze even twee keer luid antwoord geven (in het voorbeeld roepen ze ‘Ja Meester’). Dan laat je alle leerlingen hun hand in het midden van de huddle leggen en geef je een instructie hoe je zo wil dat ze weggaan: je telt tot drie dan gaan alle handen in een vuist omhoog vergezeld met een luide kreet en gaat iedereen snel naar zijn/haar plek, direct in positie en klaar voor het oefenen van de meest energieke oefening die ze ooit gedaan hebben. Je hebt hiermee niet alleen de focus en aandacht van je leerlingen terug maar ook die van de ouders. De leerlingen beginnen krachtiger, sneller, luider te bewegen en mee te doen en je ziet ook de hoofden van de ouders omhoog komen.

Het resultaat dat je hiermee wilt bereiken is dat de leerlingen hun energielevel verhogen door de huddle. Je hoort gedurende deze cursus nog veel meer zoals opstellingen veranderen of patroononderbrekingen. Een huddle is ook een vorm van patroononderbreking; je onderbreekt even wat er op dat moment gebeurt, brengt iedereen in de cirkel en brengt opnieuw focus en energie aan.

Het resultaat is dan vaak dat er vervolgens op een hoger niveau gepresteerd wordt. Huddles zijn aan te bevelen wanneer je groep laag in energie zit, misschien maken ze steeds dezelfde fout en wil je even een reset. Wanneer je iets voor een laatste keer iets met ze oefent en je wilt dat je leerlingen écht even alles geven voor die laatste keer, kun je ze ook in een huddle roepen en toespreken.

Betrek de ouders erbij!
Je kunt hierna ook even kort de ouders toespreken en uitleggen wat je net in de huddle hebt besproken en dat de leerlingen nu hun állerbeste inzet gaan laten zien. Je verzoekt de ouders vervolgens om ook iets te doen aan het eind: als ze het goed vinden mogen ze even klappen, als ze het geweldig vinden dan mogen ze klappen, juichen, staande ovatie geven enz. Je brengt dus niet alleen energie bij de leerlingen, maar ook bij de ouders. Omdat ouders ook opnieuw gefocust worden krijgen ze ook de meerwaarde van de les mee.

Life skillz kringgesprekken zijn dus echt bedoeld voor het leren en overbrengen van waardevolle levenslessen, huddles zijn bedoeld om nieuwe extra energie, focus en motivatie op te roepen om zo nog hoger te kunnen presteren.

Succes met je opdracht en zie je in de volgende les!

Coach Youri

Youri Swart