1.5 Het levendige beeldverhaal

Het levendige beeldverhaal

Net als bij vooraf kaderen, is het levendige beeldverhaal een methode om je techniek of drill in te leiden en kracht bij te zetten. Het brengt je leerlingen in de juiste mindset om de beste prestatie te behalen door een levendig verhaal over de techniek te schetsen. Het verhaal is het middel om je les over te brengen. Als je wilt dat je leerlingen meer kracht gaan gebruiken, dan vertel je een verhaal over waarom Superman zulke sterke stootslagen heeft (hint: het geheim is hetgeen de leerlingen nog aan moeten werken). Als je wilt dat ze hun voetenwerk veranderen kan het verhaal gaan over hoe je vroeger zelf van je stuk werd gebracht door een bepaalde stoot, totdat je het geheim van het voetenwerk geleerd had.

Het tweede gereedschap in je gereedschapsriem is de methode van het levendige beeldverhaal. Het helpt je leerlingen om echt te focussen op wat je ze wilt leren op een totaal andere manier. Het zijn eigenlijk een soort filmtrailers maar dan in een persoonlijk jasje. Het is het vertellen van een verhaal opdat je leerlingen kunnen leren.

Als je bijvoorbeeld een ronde trap aan het aanleren bent en je ziet een aantal van je leerlingen de beweging nog niet goed maken, dan kun je de oefening even stilleggen om een verhaal te vertellen. Bijvoorbeeld hoe het bij jou ging toen je zelf deze traptechniek ging leren:

“Dat je moeite had om deze trap met kracht te geven. De reden hiervoor was dat je, terwijl je trapte, je andere been niet meedraaide. Toen je wist dat je je voet mee moest draaien en je het nogmaals probeerde, schopte je de stootzak superhard en iedere keer weer. Tijdens het sparren werd iedereen ook bezorgd over jouw ronde trap omdat je hem zo goed kon”.

Vervolgens maak je hier een gerichte instructie van voor je leerlingen en leg je uit dat ze vanaf nu, als ze de ronde trap oefenen, echt goed letten op het volledig meedraaien van de andere voet zodat de heupen goed meekomen en zo veel meer kracht in de trap kunnen genereren.

En vervolgens gaan ze met een gerichtere visuele instructie weer aan het werk.

Je gebruikt in dit geval jezelf dus als voorbeeld, hoe jij iets geleerd hebt beter te kunnen. Dit dient als voorbeeld voor je leerlingen in de groep. Op deze manier kunnen zij een beter beeld schetsen in hun hoofd en zijn ze meer in staat om de trap te visualiseren terwijl ze hem oefenen.
Batman Punch | Zazzle.com | Batman, Custom batman, Batman poster
Bij de jongere kinderen kun je ook andersoortige voorbeelden gebruiken om hetzelfde doel te bereiken. Je kunt de tekenfilm van Batman als uitgangspunt nemen en ze het geheim verklappen hoe Batman zulke harde stoten kan geven. “Het geheim van Batman is dat hij zijn achterste hiel steeds optilt als hij een stoot uitdeelt, let de volgende keer maar eens op als je de tekenfilm kijkt. Hierdoor kan hij de grootste schurken uitschakelen. Dus wie wil er net zulke sterke stoten als Batman kunnen geven?”

Waarschijnlijk willen ze dit allemaal en kun je op dit verhaal inhaken om de techniek nogmaals goed uit te leggen. Je laat nog een keer zien hoe het werkt met de stoot en het voetenwerk en laat de kinderen vervolgens met dit visuele verhaal in hun hoofd verder oefenen. Bij jongere kinderen werken superhelden vaak goed als metafoor; wil je net zo sterk zijn als Batman of wil je net zo snel zijn als een Robin; zo doe je dat. Je maakt vergelijking waaraan zij zich kunnen relateren of mee kunnen identificeren.

Een ander goed voorbeeld is voor de allerkleinste is NINJAGO. Je gaat je leerlingen dan leren net zulke snelle rondjes te draaien als NINJAGO. Kennis van dergelijke tekenfilms en hieraan refereren kan dus heel helpend zijn bij het vertellen van je verhaal omdat je hiermee raakt aan hun belevingswereld. (Hint: Vraag welke tekenfilms ze kijken en vraag ze wie hun superheld is)

Op deze manier komen ze in de juiste mindset om de oefening goed onder de knie te krijgen. Het helpt om op deze manier tegemoet te komen aan hun verbeeldingskracht.

De opdracht is om jezelf op te nemen, dit mag tijdens de les of alleen voor de camera, terwijl je een levendig beeldverhaal vertelt. Deze opname deel je met je instructeur en zij vullen dan een evaluatieformulier in met feedback over je opname.

Dit is voor jou een goede kans om te leren en je techniek om een verhaal te vertellen nog verder te verbeteren. Als je meesterschap hebt in het vertellen van verhalen dan is het potentieel oneindig, niet alleen bij vechtsport maar ook bij andere aspecten in je leven. Goed verhalen kunnen vertellen helpt je bijvoorbeeld ook bij het verkrijgen van meer volgers op sociale media 😉

Succes met je opdracht en zie je in de volgende les!

Coach Youri

Youri Swart