1.2 Communiceren met Kinderen

In dit deel van de cursus focussen we op effectieve communicatie met kinderen. Als het aankomt op communiceren met jongere kinderen (leeftijd 3 t/m 10 jaar) is het volgende belangrijk om te onthouden:

  1. Breng jezelf naar hun hoogte/niveau (maak oogcontact makkelijk voor ze);
  2. Stel ze vragen om ze betrokken te houden;
  3. Laat ze de essentie herhalen;
  4. Gebruik makkelijke en begrijpelijke taal;
  5. Complimenteer ze op luistervaardigheden en betrokkenheid (high five/boks, etc.).

Het volgende belangrijke deel van communicatie, en specifiek voor instructeurs, is het verschil tussen communiceren met kinderen en communiceren met volwassenen. Als ik bijvoorbeeld met een kind praat op een bepaalde enthousiaste manier en ik doe dit op dezelfde manier met een volwassene, dan zal de volwassene denken dat ik gek ben.

Breng jezelf naar hun hoogte/niveau (maak oogcontact makkelijk voor ze);

Er zit dus een verschil in hoé we praten en de manier waarop wel onze stem en intonatie gebruiken fluctueert eveneens. Allereerst beginnen we met wat vooral wél te doen als je praat met kinderen. Om te beginnen, specifiek als je een één op één gesprek met een kind hebt, is jezelf naar zijn/haar niveau brengen. Je gaat op één knie zitten want op deze manier zit je op ooghoogte voor het kind. Als je staat ben je zoveel groter dan een kind en dit kan direct een intimiderend effect hebben. Dus zodra je knielt breng je jezelf op ooghoogte en valt de intimiderende factor weg, dit maakt het makkelijker om met het kind te praten.

Lucy's Blog | Perform

Stel ze vragen om ze betrokken te houden;
Het volgende is, zodra je daadwerkelijk in gesprek bent met het kind, dat je interesse in hem/haar toont. Zeker met verlegen kinderen is het vaak goed om hen eerst vragen over zichzelf te stellen zodat ze zich wat meer gaan openstellen. Een van de makkelijkste manieren om dit te doen is kijken naar de kleding die ze aanhebben zodra ze binnenkomen.
Amazon.com: Teenage Mutant Ninja Turtles TMNT Men's Green T-Shirt Tee Shirt  : Clothing, Shoes & Jewelry

Bijvoorbeeld: het kind draagt een shirt van de Ninja Turtles en daar reageer je op door te laten weten dat je die ook kent en je favoriete Turtle te noemen. Vervolgens kun je dan vragen wij zijn/haar favoriete Turtle is. Zo begin je dan een gesprek en geef je ze de ruimte om zich wat meer open te stellen. En door op één knie te zitten maak je het gesprek een stuk makkelijker en minder intimiderend voor een kind.

Als het nodig is dat een kind zich focust, oplet of dat hij/zij het gedrag aanpast tijdens de les en ik spreek het kind aan terwijl ik zelf sta dan kan dit direct intimiderend zijn. Als ik eerst afzak naar hun hoogte, oogcontact maak en zeg dat het belangrijk is dat er even geluisterd wordt heeft dit veel meer effect.

Wat vaak extra kan helpen is om even een hand op de schouder of arm te leggen om het contact nog meer te bewerkstelligen. Als een kind bijvoorbeeld veel energie heeft is dit niet erg, je kunt een kind hierop aanspreken en het eveneens gebruiken als compliment:

“Ik zie dat je veel energie hebt vandaag en dat vind ik heel fijn om te zien, maar het valt me ook op dat je wat moeite hebt om op je eigen plek op de mat te blijven. Daarom gaan we kijken of jij een goede leider kan zijn voor de gehele groep en het beste voorbeeld kan geven aan ons allemaal hoe je op je plek op de mat kan blijven, denk je dat je dit kan? Ja? Mooi!

Dus wat ga je nu de rest van de les als allerbeste aan ons laten zien? Precies; op jouw plek op de mat blijven. En raad eens, als ik zie dat jij steeds op je plek kan blijven staan de rest van de les, dan beloon ik jou met een speciale streep op je band voor zelfcontrole omdat jij mij dan hebt laten zien dat jij controle hebt over jouw lijf en het goed op één plek kan laten blijven, klinkt dat goed? Oke, dus wat gaan we doen?”

Laat ze de essentie herhalen;
Uit dit voorbeeld valt op dat het kind wordt gevraagd om een reproductie van wat zojuist is afgesproken. Zeker met jongere kinderen moet je zeker weten dat ze hetgeen je ze hebt opgedragen (als gedragscorrectie) ook daadwerkelijk hebben begrepen. Dit doe je door ze het te laten herhalen. Daarmee laten ze zien dat ze het hebben begrepen en heb jij de check dat je boodschap is overgekomen. Kinderen kunnen je soms wel aankijken maar met hun gedachten toch ergens anders mee bezig zijn. Je moet ze dus echt laten herhalen wat je hebt gezegd om te laten merken dat ze het begrepen hebben.

Laat ze ook vertellen wat het eindresultaat moet zijn, dus stel de vraag wat er gaat gebeuren als de afspraak wordt nagekomen door het kind. In het voorbeeld hierboven is de uitkomst dat het kind een extra streep op zijn/haar band krijgt/ of iets anders wat je hierover hebt afgesproken.

Gebruik makkelijke en begrijpelijke taal;
Tijdens zo’n gesprek met een kind is het belangrijk dat je ook goed op je stemgebruik let. Dus op het moment dat je wilt overbrengen dat een kind zich meer moet concentreren, zorg dan dat je stem ook rustiger en serieuzer is. Als je het vervolgens hebt over de uitkomst kan je juist wat enthousiaster gaan praten zodat het kind ook enthousiaster wordt over het eindresultaat. Het is dus belangrijk dat je dit stemgebruik afwisselt tussen kalmer, rustiger (serieus) zodat de boodschap goed overkomt en vrolijker, enthousiaster om de motivatie te vergroten. Zorg tussendoor ook dat je fysiek contact maakt met de leerling door bijvoorbeeld een high five, een boks, een speciale handgreep, een ellenboogje, noem maar op. Daarmee zet je de boodschap nog wat extra kracht bij.

Complimenteer ze op luistervaardigheden en betrokkenheid (high five/boks, etc.).
Dus een aantal belangrijke zaken om mee te nemen zijn:  breng jezelf naar de hoogte/niveau van het kind, maak oogcontact, stel vragen om hem/haar betrokken te houden, laat het kind de essentie herhalen, maak even fysiek contact door een boks, high five o.i.d., gebruik gemakkelijke en begrijpelijke taal en complimenteer ze op luistervaardigheden en betrokkenheid. Dit geldt heel specifiek voor communiceren met kinderen.

In de volgende paragraaf gaat het over communiceren met volwassenen.

Focus je deze week op de bovenstaande 5 punten wanneer je met kinderen op de mat aan de slag bent.

Succes en zie je in de volgende les!

Coach Youri

Youri Swart